Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger. Læs mere.
Acceptere du cookies?
7 tips til at slippe af med mavefedtet
Skrevet af: Niels Erik d. 22.01.17

Mænd har tendens til at få mavefedt når de begynder at tage på, mens kvinders fedt i første omgang sætter sig på hofter og lår. Forskellen skyldes formentlig østrogen og derfor har kvinder større tilbøjelighed til at tage på omkring maven, når de kommer i overgangsalderen. Mavefedt er desværre det værste fedt vi har på vores krop og det er såmænd ikke det som du kalder et håndtag, der er problemet. Det er det fedt, der lægger sig inde mellem organerne og som betegnes som visceralt fedt. Problemet er at fedtet omkring organerne har tendens til at øge kroppens betændelsestilstande formentlig fordi fedtet presser på organerne og øger risikoen for både hjertekar-problemer og kræft.
Det er derfor vigtigt for kvinder at have styr på deres vægt før de når i overgangsalderen og det indebærer at overholde en fornuftig diæt og træne jævnligt. Ellers skal du kæmpe endnu hårdere for at holde styr på mavefedtet, når du bliver ældre.

Men bare rolig, der er flere måder at slippe af med mavefedtet Her er 7 nord-amerikanske forskningsbaserede metoder til nemmere at slippe af med mavefedtet.

1. Øg tempoet
Træner du 3-4 gange om ugen i et moderat tempo, så kan du faktisk forbedre din chance for at slippe af med mavefedtet ved at træne mindre, men lidt hårdere. Det har bl.a. en fire måneder lang undersøgelse fra University of Virginia vist. Her blev overvægtige kvinder med en gennemsnitsalder på 51 år sat til at træne let eller hårdt indtil de havde forbrændt 400 kcal fem dage ugentligt. Undersøgelsen viste at kvinderne, der trænede hårdest, både tabte 9 procent af det yderste lag fedt om maven og hele 15 procent af det farlig fedt omkring organerne. En ekstra bonus var at de også mistede ca. 12 procent af fedtet på lårene. Deltagerne, der trænede mindre hårdt, oplevede ingen ændringer.
En test fra University of Arkansas i 2009 viste endnu større effekt af lidt hårdere træning uden at forbrænde flere kalorier. Her medførte en hårdere, mere intens og kortere træning 20 procent mindre fedt omkring organerne i løbet af tre måneder, end normal moderat træning. Træningsniveauet svarer til at gå eller løbe to gange ugentligt med en hastighed, hvor du kun kan sige nogle få ord ad gangen. Det er bedst, hvis du kan gå eller løbe i 30 minutter, men intervaltræning er også acceptabelt. Intervaltræning indebærer at du skiftevis går/løber hurtigt i 3-5 minutter og derefter går et par minutter før du løber eller går hurtigt igen.

2. Brug bolden
Mavebøjninger bliver mere effektive, hvis du bruger en af de store fitnessbolde i fitnesscentret. Læg dig på lænden oven på bolden og stræk bagud og bøj fremover. Placer eventuelt vægte på fødderne indtil du har fået balance. Det kræver lidt øvelse, men aktiverer din øverste mavemuskel (rectus abdominis), som danner det vi kalder six-pack, 40 procent og din sidemuskler (obliques) 47 procent mere. En undersøgelse fra San Diego state University rangerede denne øvelse som den tredje mest effektive øvelse for den øverste mavemuskel. Den mest effektive, men også betragteligt hårdere øvelse, er cykel-manøvren, hvor du ligger på ryggen på en gulvmåtte og lader som om du cykler med benene, mens du laver modsatrettede mavebøjninger. En central styrke i mellemgulvets muskler sikrer dig desuden både mod rygsmerter og gør det nemmere at træne i almindelighed.

3. Pump jern 
Kombinerer du aerobic eller anden intensiv motion med vægt-træning taber du dobbelt så meget mavefedt. Flere forsøg på op til 16 uger på Skidmore College har vist, at motionister, der cardio-trænede intensivt og kombinerede det med muskeltræning tabte mere end tre gange så meget kropsfedt - og dobbelt så meget mavefedt - i forhold til motionister, der kun cardio-trænede. Dertil kommer at vægttræningen betyder at du vil være mindre tilbøjelig til at tage på igen. 
"Når du taber dig er det typisk fra både fedtvæv og muskler. Vægttræning sikrer at du beholder eller tilmed forøger muskelmassen, hvilket forhindrer en opbremsning i stofskiftet," siger dr. Michele Olson, der er træningsforsker ved Auburn University.  

4. Gå tidligere i seng
Tilstrækkelig søvn har i adskillige undersøgelser vist sig afgørende for at holde en sund vægt. Er du træt og mangler energi har du en større tendens til at springe over hvor gærdet er lavest. I hvert fald når det gælder mad. En canadisk undersøgelse fra Quebec Heart Institute og Laval University viste at personer, der sov mindre end 6 timer hvar nat, i gennemsnit vejede 7,5 kilo mere end deltagere, der sov 8 timer. Dertil kom et taljemål, der var 9 procent større. 
Undersøgelsen viste dog også at sover du mere end ni timer øger det også tendensen til at veje for meget.

5. Spis morgenmad
En undersøgelse af over 5000 amerikaneres madvaner lavet af University of Minnesota School of Public Health har vist at et dagligt morgenmåltid sikrer mindre mavefedt. Undersøgelsen viste at personer, der spiste morgenmad syv dage om ugen havde en 40 procent lavere risiko for at udvikle fedt omkring maven over en syv-årig periode. Desuden havde de 43 procent mindre risiko for at udvikle fedme generelt og en 34 procent mindre risiko for at udvikle diabetes 2.

6. Drik grøn te
Grøn te beskytter ikke bare mod flere forskellige typer kræft og hjertekar-problemer, men indeholder også stoffer, der i forsøg har vist sig effektive til at reducere mavefedt.
Forskere antager at catechiner i teen fremskynder nedbrydningen af fedt. 
Catechiner er et såkaldt phytonæringsstof i især grøn te, der i et forsøg fra Provident Clinical Research viste sig at reducere 8 gange mere mavefedt end almindelig kaffe. Over en 12 ugers periode drak overvægtige og fede deltagere i gennemsnit 4 kopper grøn te eller kaffe dagligt og ved forsøgets slutning havde deltagerne, der drak grøn te med et højt niveau af catechiner tabt næsten 8 procent mavefedt, mens kaffedrikkerne kun havde tabt 0,3 procent.
Grøn og hvid te er blandt de allerbedste kilder til catechiner, men også brombær, kakaobønner, vindruer (især sorte druer), linser og black eyed peas indeholder catechiner.

7. Spis mandler
Spiser du en håndfuld mandler når du bliver lækkersulten undgår du ikke bare at spise noget junkfood, men faktisk taber du dig ligefrem omkring maven. En undersøgelse fra City of Hope National Medical Center in Duarte, California viste at overvægtige mænd tabte sig hele 18 procent mod kun 11 procent for gruppen, der spiste komplekse kulhydrater i 24 uger. Bortset fra kastanjer er mandler de nødder med det laveste kalorie-indhold, laveste fedtindhold og et højt indhold af fiber. 

Alle nyheder