Websitet anvender cookies til at huske dine indstillinger. Læs mere.
Acceptere du cookies?
Udstyr til min træning

Overskriften er et spørgsmål der afhænger af dig selv sammen med en række anbefalinger og umådelig få krav fra Borup Fitness. For at din træning bliver optimal og du tager fra hjem med et smil på, har vi samlet en oversigt over hvad vi finder mest relevant af udstyr. Klik på billederne. Læs informationen. Og spørg endelig din instruktør!

TØJ
ALLE medlemmer der træner skal være omklædt. Det vil bl.a. sige, at træningen skal foregå i træningstøj. Cowboybukser o.l. er ikke tilladt. Der må ikke trænes i tøj, der kan virke anstødeligt på andre ligesom bar overkrop ikke tilladt. 

Bare tæer (undtaget v. Piloxing) og udendørssko er naturligvis heller ikke tilladt i træningsområdet.

  • Komfort: Det er vigtigt, at du finder noget tøj, som du kan bevæge dig i og føler dig komfortabel i, uden noget holder dig tilbage. Du bestemmer selv om det skal være løse joggingbukser eller stramme spandex? Tænk over, hvad der passer til den motion, du skal dyrke? Hvis du for eksempel skal løbe, cykle, vægttræne, dyrke Pilates m.m.
  • Farve: Farven på dit tøj kan faktisk have en stor indflydelse på dit humør og dermed din træning. Lyse farver forstørrer og bliver hurtigere beskidt. Det er værd at huske på, for det kan virke en smule demotiverende, hvis du synes, du ligner en stor, hvid, svedende snebold, når du dyrker aerobic foran et kæmpe stort spejl. Et lille fif: Sort slanker, og mørke farver bliver ikke så let beskidte.
  • Sko: Til normaltræning er alm. indendørs træningssko helt fine. Læs mere om sko til holdtræning nedenfor.

KORT:
Du skal huske dit adgangskort hver gang du skal til træning. Det er nøglen til centret.
HÅNDKLÆDE:
Er hygienisk at medbringe. Brug det på sæderne ved maskinerne. Tør sæder og gulv af efter dig og du glæder den næste bruger. Vi har også sprit og papirtørklæder til fri afbenyttelse.
LÅS TIL OMKLÆDNINGSSKABET:
Tasker og poser i hallerne er ikke tilladt af hensyn til brandmyndighederne. Brug et skab i omklædningen og din egen alm. hængelås (max 7 Ø).
DRIKKEDUNK:
Vi har vandkøler og beholder som du frit kan tappe fra
IPOD/MP3 AFSPILLER:
Afspil din favoritmusik med et par høretelefoner når du træner. Så generer du ikke andre. Vores maskiner kan tilsluttes og styre din Ipod og Iphone. Du kan downloade App til Cybexmaskinerne til din smartphone. Husk telefon og samtale foregår udenfor centret.

Når du arbejder dig gennem en Indoor cycling time, hvor pulsen er høj, er det vigtigt at kroppen har de bedste betingelser, for at du skal få det optimale ud af din træningsindsats.

Vores anbefaling til beklædningen til Indoor Cycling er i princippet ganske normalt træningstøj/cykeltøj, dog med den forskel at man sveder en del mere når man cykler indendørs. Optimalt er tøj der lader kroppen ånde, så du kan komme af dem den varme og sved som du afgiver; og at du har nogle cykelshorts som gør at den hårde og smalle cykelsadel ikke føles ubehagelig.

I de fleste sportsforretninger, på internettet, og selv det lokale supermarked, kan du finde cykeltøj med en effektiv svedtransporterende evne, i en god kvalitet til en fornuftig pris og i alle afskygninger til M/K. Vi anbefaler, at du ret hurtigt køber cykelsko til Indoor Cycling. Det vil optimere din indsats og give dig bedre kadance i løbet af timen. Sko til Indoor Cycling kan fås fra ca. 400 kr. og op.

I Borup Fitness har vi Kombi -pedaler på en del af vores cykler, hvor du kan vælge at bruge den såkaldte Look Arc-1 eller SPD klampe på skoene. Standard til Indoor cycling er den såkaldte Look kompatible klampe som de fleste kører med, og den vi anbefaler. De røde model er i blødere plast og primært til indendørs brug, medens de sorte leveres i hårdere materiale til udendørs brug. Klamper koster ca. 70-100,- kr. og fås også i sportsforretninger og på nettet. Til nybegyndere har vi bælteklamper til alm. indendørs træningssko. Se nærmere HER

Vi bruger også pulssystem fra svenske Activio. Læs mere Her kan du købe dit eget bælte til pulssenderen i centret. Den koster 70,- kr. Selve pulssenderen, der tilpasset til systemet, og også kan benyttes til smartphone applikationer som Endomondo og andre kan købes til kr. 570,-

En standard danse sko vil ikke have stødabsorbering og en atletisk sko til almindelig træning kan ikke have den lethed og bevægelse som er nødvendige egenskaber til at danse Zumba. De bedste sko til Zumba er en Dance-fitness eller DanceAerobic sko. Med den øgede popularitet i danse-fitness klasser er skoproducenterne kommet med et stort udvalg af aerobic relaterede løbesko tilpasset DanceAerobic entusiaster. Disse sko har multi-directional support og meget lidt slidbane på sålen. De er lette – nogen nærmest vægtløse – og gør det let at dreje og glide hen over gulvet. Tænk på:
STØTTE:
Skoen skal støtte godt op om foden, så du ikke skøjter rundt inde i den. Hvis du har meget slanke ankler eller føler, at du har brug for ekstra støtte om anklerne, er det en god idé at vælge en sko med basketstøvlesnit, der går højere op. Vælger du en dansesneaker, skal den være så lille, at tåen næsten støder imod spidsen af skoen. Herefter vil den nemlig give sig, så den passer dig perfekt. 
SPLITSÅL:
Vælger du en dansesneaker, vil du opleve den lidt utraditionelle splitsål, der er delt i to med mesh eller lærred imellem. Sådan er den lavet for at gøre skoen fleksibel, så du kan bøje den sammen med foden, selv om sålen er af plast.
STØDABSORBERING: 
God stødabsorbering er obligatorisk i sko til Zumba. Der er masser af hop og landinger, og derfor er der stor risiko for overbelastning af både fødder og knæ, hvis skoene ikke absorberer stødene.
PLASTSÅL:
I Zumba skal du kunne twiste på gulvet, uden at dine fødder hænger fast. Derfor skal sålen på dine sko være af plast og ikke af gummi. En plastsål er glattere, og derfor kommer der ikke den friktion mellem sål og gulv, som kan give knæskader. Det er ikke nok, at din sko har en såkaldt drejezone, for den kan stadig være af gummi og sidde for godt fast i gulvet.

Skoene findes i mange mærker, og til enhver smag. De kan købes i sportsforretninger og på nettet fra ca. 350,- kr. Se mere HER

Et par løbesko er det suverænt vigtigste stykke udstyr, når du skal løbe. Løber du I dine almindelige kondisko, kan du hurtigt ramle ind i skader. Løbeskoene er bygget til løb og giver dig komfort og støtte. Det øger løbeglæden markant.

KILE
I nogle løbesko er mellemsålens inderside forsynet med en kile i et stivere materiale. Formålet er at støtte foden, så den ikke falder for meget indad i skridtafviklingen. Får man ikke den rigtige støtte, kan man ende med en løbeskade. TIP: En løbestilsanalyse hos en løbeskoforretning kan fortælle dig, hvilken type støtte du vil have gavn af, MEN, vi anbefaler at læse artiklen HER  også.
SLIDSÅL
Slidsålen er den del af skoen, der er i kontakt med underlaget. Den er lavet i slidstærkt gummi. Den beskytter den bløde mellemsål og giver vejgreb.
HÆL
De fleste lander på hælen, når de løber. Den er derfor pakket med støddæmpende materiale. Skoproducenterne har alle deres egne patenterede løsninger baseret på luftpuder, gel, skum eller andet stødabsorberende materiale. Ofte er hælen afrundet. Det gør, at skridtet afvikles lidt blidere. TIP: Det er ikke alle, der lander på hælen. En løbetest i en forretning kan vise, om du er "hæl-lander".
OVERDELEN
Forrest er løbeskoens overdel rummelig, luftig og ventilerende. Det forhindrer fødderne i at koge over. Den gode plads gør også, at skoen ikke gnider mod fødderne, så du får vabler. Bagtil skal overdelen sidde tættere. TIP: Du skal have 1-1,5 cm plads foran i skoen – dine fødder udvider sig nemlig, når du løber.
PLØS
Pløsen er ofte tyk og bred. Det forhindrer snørebåndene i at trykke ubehageligt på vristen.
Løbesko
 kan i sportsbutikker, supermarkeder og på nettet fra ca. 300 kr. og op.